Jak zamontować bramę wjazdową

Ważnym elementem całości ogrodzenia jest brama i furtka, ich wysokość i długość, usytuowanie względem domu i drogi dojazdowej. Wyróżniamy bramy otwierane jedno i dwu skrzydłowe oraz bramy przesuwne - samonośne i jeżdżące po szynach. W niektórych przypadkach np. na ciasnych działkach, projektuje się bramy specjalne np. z furtką usytuowaną w świetle bramy.

 

Brama otwierana

To najpopularniejszy rodzaj bramy. Przygotowując fundament pod bramę otwieraną należy wykonać go na całości wjazdu, łącząc wszystkie słupy - także te od furtki. Zapewni to bezawaryjną pracę bramy. Słupy powinny być związane z fundamentem i być solidnie zbrojone ponieważ mają do utrzymania niekiedy bardzo ciężkie skrzydła bramy. Brama taka może znajdować się w linii ogrodzenia lub być cofnięta, tworząc przed nią wygodny zajazd.

Takie bramy najczęściej są przytwierdzane do solidnych słupów murowanych z cegły lub kamienia. Można też stosować słupy metalowe i najlepiej jeśli są one powiązane z przęsłami ogrodzeniowymi. Metal pod wpływem zmian temperatury różnie się zachowuje - tworząc konstrukcje ogranicza się skutki tych zmian.

Bramy i furtki mocowane są do słupów za pomocą tzw. zawiasów regulowanych, dokręcanych kotwami metalowymi lub wspawanymi w słupy metalowe. Umożliwia to ustawienie i ich późniejszą regulację bez ich zdejmowania. Jeżeli brama nie jest przystosowana do zamontowania automatyki, montuje się specjalne zamknięcia. W bramach automatycznie otwieranych nie jest to konieczne. Bardzo ważnym elementem przy projektowaniu takich bram jest poziom i ukształtowanie kostki brukowej na wjeździe. Należy go tak wyprofilować, aby brama podczas otwierania nie tarła o kostkę. Szczególnie jest to ważne na działkach, gdzie dom znajduje się dużo wyżej od poziomu ogrodzenia. Podczas murowania słupów należy pamiętać o przygotowaniu okablowania pod automatykę i domofon.

 

Brama przesuwna samonośna

Takie bramy stosuje się przeważnie, gdy dom jest blisko ogrodzenia. Jest wówczas wygodniejsza w użytkowaniu, uzyskuje się więcej miejsca na zaparkowanie samochodu. Szczególnie dobrze wygląda, jeżeli przesuwa się blisko całości ogrodzenia.

Bramy samonośne są szersze od światła bramy o tzw. przeciwwagę. Długość przeciwwagi dobiera się odpowiednio do wielkości i ciężaru bramy. Wynosi przeważnie 1/3 długości światła bramy. Należy przewidzieć, że na otwarcie takiej bramy musi być zapewniona odpowiednia ilość miejsca w kierunku jej otwierania. Ważne jest też usytuowanie furtki, która nie powinna znajdować się po stronie otwierania bramy. Jeśli jest to niemożliwe furtka powinna być otwierana tak, aby brama podczas otwierania powodowała zamknięcie furtki.

 

Zasada działania

Słupy murowane stanowią tylko ozdobę i nie muszą być w specjalny sposób zbrojone tak, jak przy bramach otwieranych. Całość bramy przesuwnej wspiera się na konstrukcyjnych słupach metalowych wykonanych przeważnie z profila zamkniętego 80x80x3 mm lub 100x100x3 mm. Na jednym słupie montuje się rolki wprowadzające i najazd dolny, zaś na drugim słupie rolki prowadzące.

Słup konstrukcyjny pierwszy może być cofnięty za światło bramy 10 cm - jeśli brama jest wyposażona w automat. Jeśli brama jest wyposażona w zamek to słup konstrukcyjny powinien być w linii słupka murowanego, od strony wjazdu. Odległość słupa konstrukcyjnego od murowanego wynosi przeważnie 5-6 cm i powinna być większa o 2-3 cm od wystającego daszka na słupku murowanym. Zapobiega to otarciom bramy o daszki podczas otwierania, gdy brama jest w formie łukowej, wyższa od słupków murowanych.

Dolną część bramy stanowi tzw. prowadnica bramowa. Najeżdża ona na specjalne wózki pomocowane do betonu kotwami metalowymi lub śrubami za pomocą specjalnego kleju. Rodzaj wózków dobiera się do ciężaru i wielkości bramy. Mogą one mieć od kilku do kilkunastu rolek prowadzących. Ich odpowiedni dobór jest bardzo ważny i zapewnia bezawaryjną pracę. Przytwierdza się je do betonu, który zarazem stanowi przeciwwagę do ciężaru bramy. Beton powinien być solidnie wykonany, o głębokości poniżej strefy przemarzania i długości dopasowanej do szerokości bramy. W górnej części bramy znajduje się prowadnica w kształcie litery C tzw. ceownik. W ceownik ten dopasowana jest rolka prowadząca, która utrzymuje bramę w pionie.

Słupek konstrukcyjny drugi znajduje się w licu słupka murowanego od strony wjazdu i cofnięty jest od niego o ok. 20 cm. Wysokość obydwu słupków konstrukcyjnych pod czapkę murowanych

Przy ogrodzeniu, w którym słupki są metalowe, a brama jest prosta górą można stosować pewne uproszczenia konstrukcyjne i trzeba skonsultować się z wykonawcą bramy.

 

Brama przesuwna jeżdżąca po szynach

Ten rodzaj bram jest rzadziej stosowany. Brama wymaga specjalnych prowadnic, które przytwierdza się do podłoża. Do dolnej części bramy przymocowane są rolki jeżdżące o ostrych krawędziach, których zadaniem jest czyszczenie prowadnic z zabrudzeń. Zimą mogą wystąpić trudności z otwieraniem takiej bramy, ze względu na oblodzenie prowadnicy. Taki rodzaj bram stosuje się wówczas, gdy nie ma miejsca na bramę samonośną. Do bram przesuwnych jeżdżących po szynach stosuje się słupy konstrukcyjne jak przy bramach przesuwnych samonośnych.

 

Multitronik

www.multitronik.pl

 

Domy gotowe

Zdjęcie 1 Zdjęcie 2
Kliknij aby zobaczyć naszą ofertę wybudowanych domów.
Domy Kraków >>

Budowa domów

Zdjęcie 1 Zdjęcie 2
Chcesz wybudować dom? W tym miejscu znajdziesz porady jak to zrobić najlepiej.
Budowa domów Kraków >>

Kalkulacja domów

Przelicz ile w rzeczywistości wyniesie Cię budowa wymarzonego domu na podstawie wstępnej kalkulacji.
Kalkulacje domów >>